Plaatsen van herinnering
Het
Sphinxterrein kent een uitermate interessante historie. Als voormalige locatie
van de keramiekfabrieken van de Koninklijke Sphinx vormt het een wezenlijk
bestanddeel van de vroegere identiteit van Maastricht als industriestad.
Bijzonder is dat het ooit zo besloten areaal nu een publiek karakter kent. In
de nabije toekomst zal het zelfs tot woonwijk transformeren. Binnen het grotere
project Landschap in Perspectief, een samenwerking tussen NAiM/Bureau Europa,
Marres Projects en Provincie Limburg (www.landschapinperspectief.nl), wordt
binnen dit tijdelijke park onder andere ingegaan op het idee van herinnering
dat inherent aan dit stedelijke landschap is verbonden.
Karin
Peulen, kunstenaar en woonachtig in Maastricht, realiseert op onderzoekende
wijze en in samenwerking met andere kunstenaars, archeologen, filosofen en
studenten beeldende kunst, vijf interventies in het Sphinxpark die ingaan op
landschap, erfgoed en herinnering. Peulen is gestart vanuit de vragen “Wat is
landschap?” en “Hoe herinneren wij?”. Ze neemt het werk Les Lieux de Mémoire
van de Franse historicus Pierre Nora als uitgangspunt voor de interventies in
het Sphinxpark.
In
dit werk betoogt Nora dat er zoveel over het geheugen wordt gesproken omdat er
nog maar zo weinig wordt herinnerd. In Les Lieux de Mémoire introduceert hij
zogeheten herinneringsplaatsen, waar de mens in verbinding staat met het
verleden.
Plaatsen van herinnering V
Kunstenaar Amber Bus is verantwoordelijk voor het
vijfde onderdeel van het project ‘Plaatsen van herinnering’.
Waarneming is een belangrijk onderdeel van het
werkproces van Amber Bus. Door uiterst zorgvuldig te kijken naar een fysieke
locatie en deze bijna letterlijk af te tasten, onderzoekt zij de verschillende
aspecten van een plek en eigent ze zich een locatie toe. Deze genuanceerde en intensieve
werkwijze heeft zij ook in het
Sphinxpark toegepast en op basis van de opgedane kennis zal Bus de komende twee
maanden enkele ingrepen uitvoeren.
Het Sphinxpark wordt door Amber Bus opgevat als
een artefact, als een door tijd en mensenhanden gevormd product. Tegelijkertijd
ziet zij de onmiskenbare invloed van de natuur op deze historische plek en
ervaart zij het Sphinxpark als een zogeheten ecofact. Op basis van dit
tweeledige perspectief plaatst Amber Bus een drietal vitrines in het park, die
als het ware haar tijdelijke werkplaats vormen. In en rondom deze vitrines vinden
vervolgens verschillende acties plaats, waar zowel de flora, de fauna als de
mens de aanleiding voor vormen en waardoor de plek zelf in zichtbaarheid wint.
Op basis van dit werkproces verandert de inhoud
van de vitrines voortdurend. Deze transformatie is te volgen via www.amber-bus.blogspot.nl/.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten